KRYTERIA OCENIANIA

MUZYKA SP

 

  1. Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
  • szczególnie interesuje się muzyką,
  • ma wzorowo zorganizowany warsztat pracy,
  • jest wyróżniająco aktywny na lekcjach,
  • samodzielnie i twórczo rozwija swoje uzdolnienia muzyczne,
  • sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami,
  • proponuje oryginalne rozwiązania wykraczające poza materiał programowy,
  • prezentuje swoje umiejętności muzyczne w szkolnych uroczystościach i akademiach,
  • reprezentuje szkołę w konkursach muzycznych,
  • uczestniczy w życiu kulturalnym poprzez udział w koncertach i spektaklach muzycznych.
  1. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
  • posługuje się w szerokim zakresie zdobytymi wiadomościami,
  • pewnie realizuje pomysły muzyczne,
  • ma bardzo dobrze zorganizowany warsztat pracy,
  • wykazuje dużą aktywność na lekcji,
  • starannie wykonuje zadania i ćwiczenia praktyczne,
  • bardzo dobrze wywiązuje się z powierzonych zadań,
  • potrafi bronić swojego poglądu,
  • prezentuje twórczą postawę,
  • jest zawsze przygotowany do zajęć.
  1. Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
  • potrafi wykorzystać zdobyte wiadomości i umiejętności w ćwiczeniach i zadaniach muzycznych,
  • stara się wywiązywać ze swoich obowiązków,
  • ma dobrze zorganizowany warsztat pracy,
  • samodzielnie rozwiązuje typowe zadania praktyczne,
  • zazwyczaj pracuje systematycznie i efektywnie,
  • poprawnie formułuje wnioski,
  • dobrze wywiązuje się z powierzonych zadań,
  • bierze czynny udział w zajęciach lekcyjnych.
  1. Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który::
  • najczęściej uzyskuje dostateczne oceny cząstkowe,
  • wykonuje typowe ćwiczenia i zadania muzyczne,
  • nie zawsze pracuje systematycznie,
  • rzadko uczestniczy w dyskusjach i pracach zespołowo-grupowych,
  • przejawia niezdecydowanie i powściągliwość w działaniach muzycznych,
  • ma słabo zorganizowany warsztat pracy.
  1. Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
  • z pomącą nauczyciela realizuje ćwiczenia i zadania muzyczne o łatwym stopniu trudności,
    • nie potrafi samodzielnie wykonać działań,
    • nie pracuje systematycznie i niestarannie wykonuje ćwiczenia,
    • niechętnie podejmuje działania muzyczne,
    • prezentuje bierną postawę podczas zajęć,
    • z trudnością organizuje swój warsztat pracy,
    • nie wywiązuje się z obowiązków i powierzonych zadań.
  1. Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który::
  • nie przejawia zainteresowania przedmiotem oraz żadną aktywnością muzyczną,
  • wykazuje lekceważący stosunek do przedmiotu,
  • nie opanował żadnych umiejętności muzycznych,
  • jest nieprzygotowany do lekcji,
  • nie prowadzi zeszytu przedmiotowego, nie uzupełnia ćwiczeń,
  • nie wykazuje żadnej chęci poprawy oceny,
  • ocena ta nie wynika z możliwości czy z braku uzdolnień ucznia, lecz z całkowitej niechęci do przedmiotu oraz pracy na lekcjach muzyki.

Mariusz Piejko

OCENIANIE Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO

Kryteria oceniania semestralnego i końcoworocznego:

OCENA NIEDOSTATECZNA

Uczeń:

  • wykazuje lekceważący stosunek do ćwiczeń fizycznych, dezorganizuje pracę w grupie, jego zachowania mogą stwarzać zagrożenie dla innych ćwiczących
  • nie wykonuje bieżących zadań programowych podczas lekcji mimo swoich możliwości fizycznych, nie czyni widocznych postępów
  • wykonał nieliczne sprawdziany i zadania kontrolno – oceniające w danym okresie nauki (mniej niż połowę), a braki wynikają z lekceważenia obowiązków w stosunku do wychowania fizycznego
  • wykazuje nagminny brak stosowania zabiegów higienicznych w zakresie wychowania fizycznego
  • notorycznie nie bierze udziału w zajęciach lekcyjnych
  • zachowuje się nagannie i stwarza sytuacje zagrażające zdrowiu własnemu i innych

 OCENA DOPUSZCZAJĄCA

Uczeń:

  • często nie bierze udziału w zajęciach lekcyjnych
  • wykazuje niechętny stosunek do ćwiczeń fizycznych, nie podejmuje działań mających na celu podniesienie jego sprawności
  • wykonał nie mniej niż połowę sprawdzianów i zadań kontrolno – oceniających w danym okresie nauki, a braki wynikają z przyczyn nieusprawiedliwionych
  • czynności ruchowe wykonuje w sposób minimalny, poniżej możliwości fizycznych, wymaga częstej pomocy nauczyciela
  • wykazuje brak stosowania podstawowych zabiegów higienicznych w zakresie wychowania fizycznego
  • zachowuje się nieodpowiedzialnie i stwarza sytuacje zagrażające zdrowiu własnemu i innych

 OCENA DOSTATECZNA

Uczeń:

  • wykazuje przeciętną aktywność w czasie zajęć i ogranicza swoją aktywność ruchową do lekcji wychowania fizycznego
  • nie wykonał wszystkich sprawdzianów i zadań kontrolno – oceniających w danym okresie nauki, a braki wynikają z przyczyn nieusprawiedliwionych
  • wykonuje ćwiczenia w sposób niepewny, z błędami technicznymi w nieodpowiednim tempie; poniżej swoich możliwości
  • wykazuje nieregularne postępy w swojej sprawności fizycznej
  • Uczestniczy w zajęciach nieregularnie i raczej niechętnie
  • Nie uczestniczy w zajęciach pozaszkolnych i pozalekcyjnych
  • Wykazuje pewne braki w zakresie wychowania społecznego: bywa niekoleżeński, wulgarny, zdarzają mu się przypadki agresji i użycia siły wobec innych

OCENA DOBRA

Uczeń:

  • wykazuje poprawną aktywność w czasie zajęć; jest koleżeński; zdyscyplinowany; oraz posiada wystarczające nawyki higieniczno – zdrowotne(schludny wygląd zewnętrzny, czysty, zmienny strój sportowy)
  • na miarę swoich możliwości fizycznych potrafi wykonywać podstawowe elementy techniki wybranych dyscyplin rekreacyjno – sportowych
  • wykonał większość sprawdzianów i zadań kontrolno – oceniających w semestrze na miarę swoich możliwości fizycznych, a nieliczne braki wynikają z przyczyn usprawiedliwionych
  • dba o swoją sprawność fizyczną i czyni stałe postępy
  • przejawia stałą i świadomą potrzebę kontrolowania swojej aktywności fizycznej
  • Nieregularnie uczestniczy w zajęciach pozaszkolnych i pozalekcyjnych
  • Osiąga wysoką frekwencję ale nie usprawiedliwia wszystkich nieobecności

OCENA BARDZO DOBRA

Uczeń:

  • spełnia wymogi na ocenę dobrą i ponadto:
  • wykazuje wysoką aktywność w czasie zajęć, jest ambitny, docenia społeczne wartości aktywności ruchowej, spędzania wolnego czasu w gronie ludzi uprawiających sport
  • wykonuje zadania ruchowe z właściwą techniką, pewnie, w odpowiednim tempie i dokładnie
  • wykonuje sprawdziany i zadania kontrolno – oceniające w semestrze na miarę swoich możliwości fizycznych
  • samodzielnie podnosi swoją sprawność fizyczną
  • osiąga wysoką frekwencję na zajęciach, jest koleżeński i kulturalny wobec innych
  • przestrzega zasady fair-play w życiu szkolnym i poza szkołą
  • uczestniczy regularnie w zajęciach pozaszkolnych i pozalekcyjnych
  • reprezentuje szkołę w zawodach sportowych

OCENA CELUJĄCA

Uczeń:

  • swą postawą społeczną i stosunkiem do przedmiotu nie budzi zastrzeżeń (jest koleżeński, ambitny, zdyscyplinowany), posiada nawyki higieniczno - zdrowotne (schludny wygląd zewnętrzny, dba o higienę osobistą itp.)
  • wykazał się znajomością przepisów sportowych w zakresie dyscyplin sportowych objętych programem nauczania
  • osiąga sukcesy w zawodach sportowych kwalifikuje się do finałów na szczeblu powiatowym, rejonowym, wojewódzkim (regionalnym) albo krajowym.
  • wyróżnia się aktywnością w czasie lekcji, pomaga prowadzącemu, stanowi wzór dla kolegów w grupie
  • systematycznie bierze udział w zajęciach pozalekcyjnych, pozaszkolnych (kluby sportowe), lub reprezentuje szkołę w zawodach sportowych
  • w wybranych sferach umiejętności ruchowych wybiega ponad poziom prezentowany przez grupę
  • współorganizuje imprezy szkolne o charakterze rekreacyjno - sportowym, lub turystycznym, wykorzystując znajomość przepisów sportowych
  • przestrzega zasady fair-play w sporcie i w życiu

 

 

Uczeń może podnieść swoją ocenę semestralną lub końcową o jeden stopień  przypadku gdy:

  • uczestniczy systematycznie w zajęciach pozalekcyjnych
  • reprezentuje szkołę w zawodach międzyszkolnych
  • podnosi swoją sprawność na zorganizowanych zajęciach pozaszkolnych
  • współorganizuje sportowe imprezy międzyklasowe, szkolne i międzyszkolne

Na ocenę semestralną i końcoworoczną składają się oceny cząstkowe uzyskane w następujących działach:

Nauczyciel ma obowiązek w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się
z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć z wychowania fizycznego.

  • Umiejętność
  • Motoryka
  • Kryteria dodatkowe
  •  Wiadomości

Umiejętności: Uczeń otrzymuje ocenę za technikę (estetykę, płynność ruchu) wykonywanego ćwiczenia podlegającego sprawdzianowi. Ocena z techniki dotyczy:

  • gimnastyki
  • gier sportowych
  • lekkiej atletyki
  • pływanie (klasa IV)

Motoryka:

W okresie jesiennym oraz letnim dokonuje się:

a) sprawdzianów z (do wyboru):

  • biegu terenowego,
  • biegu krótkiego 60 m, 100 m,
  • biegu długiego 600 m. 800 m (dz.), 1000 m (chł.),
  • skoku w dal,
  • rzutu piłką lekarską 2 i 3 kg w tył ponad głową,
  • rzut piłeczką palantową,

b) diagnozy i samooceny sprawności fizycznej wybranym przez nauczyciela testem sprawności fizycznej.

Kryteria dodatkowe:

Składają się z czterech elementów:

  1. Ocena za aktywność na lekcji w tym ocena za wywiązywanie sięobowiązków wynikających ze specyfiki przedmiotu m.in. noszenie stroju sportowego (w ciągu semestru uczeń może dwa razy zgłosić brak stroju). Za dodatkowe przygotowanie się do lekcji, aktywność i zaangażowanie w przebiegu zajęć, uczeń otrzymuje „+”. Pięć takich znaków zamienianych jest w ocenę cząstkową bardzo dobrą. Pięć „-„ skutkuje oceną niedostateczną.
  2. Ocena za udział w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych.
  3. Ocena za udział w zawodach sportowych (reprezentowanie szkoły).
  4. Ocena za przygotowanie referatów, prezentacji, materiałów do gazetki szkolnej, gabloty tematycznej, plakatów, dyplomów, przyborów do ćwiczeń itp.
  5. Ocena za pomoc w przygotowywaniu boiska szkolnego do zajęćzawodów szkolnych.

Wiadomości – wykazanie się znajomością przepisów sportowych w zakresie dyscyplin i gier sportowych uprawianych w szkole w ramach programu wychowania fizycznego.

W dziale motoryka i umiejętności ocena jest wystawiana zgodnie z aktualnym rozwojem ruchowym ucznia (oceniamy indywidualny postęp i wkład pracy).

Ocenianie na zajęciach do wyboru realizowanych zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 12 sierpnia 2009 roku odbywa się według tych samych działów z wyłączeniem motoryki, a zakres ocenianych elementów ogranicza się do realizowanych na tych zajęciach treści nauczania.

SP w Czernichowie